Bedre trivsel og trygge læringsmiljøer med fokus på sanserne
Hvad er sanseintegration?
Sanseintegration betegner den proces, som sorterer og bearbejder sanseindtryk i hjernen - og en velfungerende sanseintegration er altafgørende for vores daglige trivsel.
Hvordan kan kugler hjælpe?
Protacs produkter indeholder sansestimulerende kugler, og deres bevægelser og dynamiske tryk på kroppen påvirker sansesystemet gennem muskel-led-sansen og berøringssansen. Dermed styrkes kropsfornemmelsen, og giver ro til krop og hjerne.
Ro til læring
Brugen af sansestimulerende produkter kan på en enkel og naturlig måde afhjælpe angst og uro og skabe ro, tryghed, trivsel og bedre koncentration hos børn og unge.
Sanseintegration betegner den proces, som sorterer og bearbejder sanseindtryk i hjernen - og en velfungerende sanseintegration er altafgørende for vores daglige trivsel.
Hvordan kan kugler hjælpe?
Protacs produkter indeholder sansestimulerende kugler, og deres bevægelser og dynamiske tryk på kroppen påvirker sansesystemet gennem muskel-led-sansen og berøringssansen. Dermed styrkes kropsfornemmelsen, og giver ro til krop og hjerne.
Ro til læring
Brugen af sansestimulerende produkter kan på en enkel og naturlig måde afhjælpe angst og uro og skabe ro, tryghed, trivsel og bedre koncentration hos børn og unge.
Ph.d-afhandling af ergoterapeut Ann Nielsen:
Formålet med Ph.d-afhandlingen var at:
'Afklare effekten af, at børn fra 6-12 år med sansesøgende adfærd systematisk anvender en Protac MyFit® kuglevest.'
Projektet er et RCT-studie, og resultaterne er baseret på afprøvninger fra folkeskoler i hele Danmark.
Afhandlingens hovedkonklusion er, at Protac MyFit® virker beroligende på børnene og styrker deres opmærksomhed og koncentration. Allervigtigst er, at børnene selv følte sig bedre tilpas og oplevede en signifikant forbedring i troen på egne evner, når de brugte kuglevesten.
Læs mere om Ph.d.-afhandlingens resultater
Ph.d-projektet tager udgangspunkt i erfaringerne fra Anns masterprojekt, hvor hun konkluderede:
Vores erfaringer og cases viser, at mange sansesøgende børn og elever kan hjælpes med et sansestimulerende hjælpemiddel, og at målrettet fokus på sanseintegration er en effektiv og naturlig vej til ro i klassen. For det enkelte barn kan ro på sansesystemet medvirke til bedre trivsel, øget koncentration og en mere fokuseret indlæring.
Læs relevante cases her
Formålet med Ph.d-afhandlingen var at:
'Afklare effekten af, at børn fra 6-12 år med sansesøgende adfærd systematisk anvender en Protac MyFit® kuglevest.'
Projektet er et RCT-studie, og resultaterne er baseret på afprøvninger fra folkeskoler i hele Danmark.
Afhandlingens hovedkonklusion er, at Protac MyFit® virker beroligende på børnene og styrker deres opmærksomhed og koncentration. Allervigtigst er, at børnene selv følte sig bedre tilpas og oplevede en signifikant forbedring i troen på egne evner, når de brugte kuglevesten.
Læs mere om Ph.d.-afhandlingens resultater
Ph.d-projektet tager udgangspunkt i erfaringerne fra Anns masterprojekt, hvor hun konkluderede:
- Hver 5. elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration
- 70% af disse børn har en sansesøgende adfærd
Vores erfaringer og cases viser, at mange sansesøgende børn og elever kan hjælpes med et sansestimulerende hjælpemiddel, og at målrettet fokus på sanseintegration er en effektiv og naturlig vej til ro i klassen. For det enkelte barn kan ro på sansesystemet medvirke til bedre trivsel, øget koncentration og en mere fokuseret indlæring.
Læs relevante cases her
Vi tilbyder:
- Workshop på din skole om ”Sanseintegration og indlæring”
- Besøg og oplæg af ergoterapeut
- Fremvisning og afprøvning af sansestimulerende hjælpemidler
- Tilbud på klassesæt
- Vejledning i indretning af stillerum til mentale pauser
Produkter
Protac MyFit®
Kuglevesten giver en god omsluttende fornemmelse af kroppen, og kan hjælpe eleven til bedre koncentration. Den kan bruges ved fysisk aktivitet og dermed også i f.eks. frikvarter og i sociale aktiviteter
Kuglevesten giver en god omsluttende fornemmelse af kroppen, og kan hjælpe eleven til bedre koncentration. Den kan bruges ved fysisk aktivitet og dermed også i f.eks. frikvarter og i sociale aktiviteter