Artikel fra Folkeskolen: Kugleveste hjælper urolige børn
Fra artiklen i Folkeskolen, udgivet i januar 2024.
' I en 3.-klasse sidder en pige helt alene bagest i klassen. Hendes klassekammerater sidder sammen i grupper, men hun skal sidde alene, da hun alt for ofte kommer til at forstyrre sin sidemakker. I frikvarteret finder hun et sjippetov, som hun binder fast under bordet. Hun sætter fødderne på tovet og vipper det frem og tilbage, mens håndtaget fra sjippetovet banker ind i bordbenet. Det larmer, og hendes lærer er godt træt af det. Men Ann Natasja Nielsen kan ikke lade være med at beundre hendes kreativitet.
”Hun har jo lavet sit eget hjælpemiddel, så hun kan komme ud med sin uro uden at rejse sig”, siger hun.
Ann Natasja Nielsen er ergoterapeut og besøgte pigens klasse, da hun skrev ph.d. sidste år. Efter snakken med klasselæreren gav hun pigen en kuglevest, som hun skulle have på mindst 90 minutter hver dag i tre uger.
Da hun kom tilbage for at hente kuglevesten igen, sad pigen ikke længere bagest i klassen. Nu havde hun fået en plads ved gruppebordene ligesom klassekammeraterne.
Hver femte elev overvældes af sanseindtryk
Pigen, som Ann Natasja Nielsen gav kuglevesten til, har det, man i fagsprog kalder en 'sansesøgende adfærd'.
Det er børn, som i højere grad end andre har brug for at få stimuleret deres sanser. Ellers begynder de at sidde uroligt på stolen, komme med umotiverede udbrud eller er alt for voldsomme ved deres klassekammerater.
I et tidligere studie fra 2020 har Ann Natasja Nielsen været med til at kortlægge, at omkring en femtedel af eleverne fra 0. til 3. klasse har sansebearbejdningsudfordringer. Omkring 70 procent af de elever har en sansesøgende adfærd, der som beskrevet kendetegnes ved urolige og til tider voldsomme bevægelser.
Hun har i 2023 også undersøgt, hvordan den sansesøgende adfærd påvirker elevernes læring og muligheder for at danne venskaber. Her fandt hun ud af, at knap 60 procent af eleverne med sansesøgende adfærd forstyrrer undervisningen. Både for dem selv og for deres klassekammerater.'
Link til hele artiklen
Link til mere information om Anns Ph.d.-afhandling